kompleksowa realizacja fit-out New Look

Światło, które sprzedaje – jak oświetlać sklepy odzieżowe

Sklepy odzieżowe to miejsca, w których estetyka wnętrza spotyka się z estetyką produktu. Wystrój, meble i akcenty wykończeniowe mają bezpośredni wpływ na postrzeganie eksponowanego towaru i wizerunek marki. Równie ważnym elementem wzbogacającym ekspozycje, jest odpowiednio dobrana kompozycja oświetleniowa powierzchni sklepowej.

Oświetlenie odgrywa kluczową rolę jeszcze przed pojawieniem sie klienta w sklepie. Jest istotnym czynnikiem wpływającym na atrakcyjność witryny sklepowej. To tu buduje się pierwsze wrażenie związane z marką sklepu, czy realizuje cele marketingowe. W oświetleniu witryn najczęściej stosuje się oprawy typu track light o wąskim kącie świecenia. Parametry i barwa światła może nieco odbiegać od oświetlenia ogólnego użytego w sklepie.

Oświetlenie wnętrz sklepu dzielimy na ogólne i pomocnicze. Oba są równie ważne, choć służą innym celom. Oświetlenie ogólne powinno zapewniać odpowiednią ilość światła w sklepie i tym samym budować atmosferę zgodną ze stylem marki i zwiększać komfort klientów. Z kolei oświetlenie pomocnicze często używane jest do lepszego wyeksponowania towaru, wybranych stref sklepu, czy półek z towarem. Światło staje się bowiem elementem wpływającym na decyzje zakupowe. Jakie zatem powinny być jego parametry?

Szczególnie w sklepie odzieżowym ważne jest oddanie naturalnych kolorów eksponowanego towaru. Uzyskuje się to poprzez użycie źródeł światła o odpowiedniej temperaturze barwowej odpowiadającej naturalnemu światłu dziennemu. Stosuje się tu źródła światła z wysokim wskaźnikiem Ra 80, a nawet Ra 90.

Nawet najlepiej dobrane parametry światła na nic się zdadzą, jeśli będzie ono źle kierowane. Przede wszystkim powinno unikać się tzw. „efektu olśnienia„, czyli oślepiania klientów poprzez nieprawidłowo zaprojektowane kąty świecenia. Dobrym rozwiązaniem może być również zastosowanie opraw świetlówkowych z rastrem, który rozprasza światło. Konfigurując oświetlenie warto  uwzględnić sezonowe zmiany w ekspozycji, czy wystroju wnętrza, które będą wymagały ponownej konfiguracji oświetlenia. Przydatne będą tu specjalne oprawy downlight, czy elementy montowane do szynoprzewodów. Z kolei oświetlając przymierzalnie sklepowe, z reguły parametry światła powinny być zbieżne z tymi użytymi w pozostałej części sklepu.

Kiedy sklep już funkcjonuje, warto odpowiednio konserwować instalację oświetleniową. Wymiana źródeł światła, czy zmiana konfiguracji powinna być przeprowadzana pod nadzorem i we współpracy ze specjalistami. Nieumiejętna obsługa może bowiem zakłócić całą, skrupulatnie przygotowana kompozycję świetlną.