Architekt wnętrz handlowych – co jest ważne w tym zawodzie?

Co roku w badaniach rynku przeprowadzanych przez BCMM, wyniki wskazują na wzrost popytu związanego z usługami architektonicznymi. W związku z tym obecnie na większości politechnik w Polsce istnieje możliwość rozpoczęcia nauki na kierunku „architektura”, który kończą rocznie tysiące studentów. Wiedza zdobyta podczas studiów jest niezwykle cenna, ale to doświadczenie i znajomość prawa determinuje wartość na rynku. Ma to znaczenie szczególnie w branży projektowania powierzchni handlowych ze względu na szeroki zakres norm i przepisów, do których należy się stosować.

Czym się wyróżniają powierzchnie handlowe?

Ogólna definicja powierzchni handlowych zawarta w ustawie dotyczącej planowania i zagospodarowania przestrzennego zakłada, że są to obiekty, w których ma miejsce sprzedaż detaliczna bądź usługowa. W związku z tym, iż są to miejsca pożytku publicznego, to dotyczą ich rygorystyczne przepisy BHP zapewniające bezpieczeństwo konstrukcji i użytkowania, a także bezpieczeństwo pożarowe. Prawo budowlane jest pełne przepisów, norm, a także  regulacji, z którymi należy być na bieżąco. Taką wiedzą techniczną dysponują architekci wnętrz handlowych. Dzięki obszernej znajomości prawa i kwalifikacjom technicznym projektują nie tylko estetyczne wnętrza sklepów, ale przede wszystkim bezpieczne. Ze względu na ten ciężar odpowiedzialności praca architekta przestrzeni handlowych jest zawodem bardzo wymagającym mentalnie. Jest to jeden z głównych wymogów stawianych na tym stanowisku zaraz po wiedzy i doświadczeniu.

Cechy dobrego architekta wnętrz

Kreatywność, pasja i wiedza techniczna. Te trzy cechy, które są niezbędne w tej pracy. To właśnie one determinują powstanie ciekawych i inspirujących projektów, których zadaniem jest przecież przyciąganie klientów do witryn sklepowych. Badania opinii konsumentów jednoznacznie wskazują, że aranżacja sklepu ma ogromny wpływ na decyzje zakupowe. To przecież w planie aranżacji zawarte jest przemyślane rozmieszczenie regałów, zapewnienie komfortu poruszania się po sklepie i kolorystyka, która także bierze udział w kreacji odbioru wizualnego przestrzeni. Zatem kolejnymi niezbędnymi aspektami, z którymi wiąże się praca architekta handlowego jest wiedza marketingowa, ale także ta związana z zachowaniami konsumentów. W związku z tym można śmiało stwierdzić, że architektura wnętrz handlowych to dziedzina interdyscyplinarna. Dokładnie na tym skupiamy się rekrutując projektantów do szeregów Forbis Group.