maintenance retail

Rynek powierzchni handlowych w 2018

W 2017 roku ogólna liczba powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła poziom 14,3 mln mkw. Oznacza to, że w tym czasie wzrosła aż o 3%. Otwartych zostało 20 nowych wielkopowierzchniowych obiektów, w tym m.in. Galeria Północna w Warszawie. Wraz z powstawaniem nowych galerii handlowych w kraju zagościło kilka nowych marek: Newbie, Hamleys, BeFree, Zarina.W branży komercyjnej ważnym wydarzeniem było również otwarcie pierwszego w Polsce butiku Victoria’s Secret. Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym krajem dla inwestorów ze względu na stabilną sytuację gospodarczą. Prognozy handlowe na rok 2018 także są bardzo korzystne.

Rok 2018 w branży handlowej

Rok 2018 to wciąż czas wysokiej aktywności deweloperów branży nieruchomości handlowych –  ok. 600 tys. mkw powierzchni znajduje się już w budowie. Planowane jest otwarcie takich obiektów jak: Forum Gdańsk (62 tys. mkw), Galeria Libero w Katowicach (45 tys. mkw) czy Gemini Park w Tychach (36 tys. mkw). Trwają liczne rozmowy na temat przyszłych inwestycji obejmujących łącznie powierzchnię ok. 500 tys. mkw. Ogłoszono rozpoczęcie budowy m.in. obiektu IKEA w Zabrzu czy Centrum Handlowego w Pabianicach. Jednak rok 2018 to również czas ogromnych modernizacji istniejących już powierzchni handlowych. Planowane są przebudowy mające na celu zmianę wizerunku wielu obiektów komercyjnych na terenie naszego kraju. Niesie to ze sobą także zmiany aranżacji wnętrz galerii jak i pojedynczych butików. Wszystko w celu dopasowania się do wciąż zmieniających się trendów i oczekiwań klientów. W ubiegłym roku aż 13 obiektów o łącznej powierzchni 74 tys. mkw oddano do użytku po okresie rozbudowy, a były to m.in. Arkadia w Warszawie, Galaxy w Szczecinie czy Franowo Park Handlowy w Poznaniu.

Wyzwania branży handlowej

Bez wątpienia rok 2018 niesie ze sobą wiele wyzwań w branży retail. Ma to głównie związek z zakazem handlu w niedzielę, który będzie obowiązywał od połowy marca. Raporty rynkowe donoszą, że zyski inkasowane w niedziele w branży odzieżowej to ok. 20% tygodniowego obrotu. W związku z tym wiele marek rozważa przeistoczenie swoich sklepów w showroom, czyli tzw. „wielką przymierzalnię”, w której istnieje możliwość zapoznania się z produktami i dokonania zamówienia online z dostawą do domu. Takie rozwiązanie wprowadziła już marka ZARA w Anglii.