Branża retail 2014 w pigułce

Po latach kryzysu, które nieco zahamowały rozwój branży retail w Polsce, przyszedł czas na zdecydowane ożywienie. Wzrost liczby nowych inwestycji, remodeling centrów handlowych i liftingi butików to tylko niektóre z oznak poprawy sytuacji na rynku. Co więcej, według naszych obserwacji, ten trend się utrzyma.

W kryzysie warto ryzykować – to nauka, którą należy wyciągnąć z ostatnich lat. Ci, którzy zdecydowali się nie ograniczać swojej działalności, a wręcz ją rozszerzać, zyskali najwięcej. Natomiast te marki, które stopniowo ograniczały swoją działalność, jak pokazuje dzisiejsza sytuacja, nie wyszły na tym najlepiej. Tutaj za przeciwstawne przykłady warto przytoczyć LPP i Monnari. Ci pierwsi zwiększali sprzedaż, zajmowali coraz lepsze lokalizacje, a nawet uruchomili nowe marki – Mohito i Sinsay, dzięki czemu jeszcze bardziej umocnili swoją pozycję. Z kolei Monnari wycofując się, straciło bardzo wiele – lojalność klientów, którzy zrażeni znikającymi sklepami zwrócili się w stronę innych marek.

Ostatnie dwanaście miesięcy to po latach kryzysowych w sektorze retail okres ożywienia i wyjścia z letargu – nie tylko sklepy sieciowe działają ze zdwojoną siłą, ale także same galerie – modernizują się, rozbudowują, optymalizują przestrzeń tworząc nowe lokale. Siłą napędową polskiej branży są również rotacyjnie wygasające umowy najmu i w konsekwencji duże roszady, które również przypadły na rok 2014 – firmy, które w okresie kryzysu wstrzymały działania, musiały zrezygnować z najatrakcyjniejszych lokalizacji, a ich miejsce zajęli nowi liderzy, którzy wykorzystali szansę. Nawet te marki, które nie zaprzestały rozwoju w ostatnich latach, z dystansem podchodziły do działań okołosprzedażowych. Ograniczały działania marketingowe – jednak już w 2014 roku zanotowaliśmy kilkakrotnie większą liczbę zapytań o shop concepty niż w ubiegłym roku. Wyraźnie widać aktywność rynku w tym zakresie a firmy, zwłaszcza polskie, po latach działania po omacku, na własną rękę, zwracają się w stronę specjalistycznego doradztwa. Na fali tego zjawiska w ciągu 12 miesięcy podwoiliśmy zatrudnienie w naszej firmie.
Wydaje się, że w nadchodzącym roku w branży retail utrzyma się dotychczasowa dynamika i wciąż zauważalne będą działania rebrandingu, liftingu sklepów, rozbudowy centrów handlowych i umacniania pozycji marek prowadzących działania ekspansyjne. Odważne działania sieci handlowych to trend, który przybiera na sile.