Blog
Trendy w projektowaniu biur - zmiana zaczyna się od myślenia
Mówiąc dziś o trendach w projektowaniu biur, nie myślimy o estetycznych zabiegach wnętrzarskich, ale o idei. Świadome firmy, myślące globalnie i długofalowo, rozumieją, że proces aranżacji biura nie zaczyna się na etapie doboru kolorów i materiałów. Najpierw należy wyznaczyć kierunek, w którym dana organizacja chce się rozwijać, przeanalizować, a czasem nawet przewartościować swoje podejście do biznesu i do pracowników.
Oczywiście da się zauważyć pewne tendencje w dziedzinie stosowanych elementów aranżacji, jednak nie powinny być one wyłącznie wyrazem mody, ale objętego w firmie kierunku zmian. Jeśli nie spojrzymy na proces aranżacji biura bardziej holistycznie może okazać się, że zamiast spodziewanych zysków, przyniesie nam on straty. Dziś firmy, takie jak Forbis Group, specjalizujące się w projektowaniu i realizacji powierzchni biurowych, to nie tylko architekci – dekoratorzy, ale także biznesowi doradcy. Należy wsłuchać się w potrzeby inwestora oraz samych pracowników, aby wspólnie wypracować wizję biura, które będzie przyjaznym, stymulującym miejscem pracy, odpowie na potrzeby zmieniającego się rynku.
Firma, która nie traktuje poważnie zmian społecznych i kulturowych, prognoz dotyczących rynku pracy, naraża się na ryzyko problemów ze znalezieniem i utrzymaniem wartościowych pracowników. Należy przy tym pamiętać, że nie chodzi o powielanie wzorców dużych, znanych korporacji, które wyznaczają trendy na tym polu, ale ich działalność nijak ma się do naszej. Chodzi o rozwiązania uszyte na miarę, o przewidywanie, o elastyczność, rozumianą jako umiejętność dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości.
Activity Based Working, Human-Centered Design, Wellbeing, Biophilic Design to pojęcia, które na dobre weszły już do słownika osób związanych z branżą nieruchomości komercyjnych, jednak wciąż wiele osób błędnie je interpretuje. Samo postawienie w biurze porośniętej mchem ściany i nie czyni nas eko, a wyposażenie jednego z pomieszczeń w hamak i konsolę do gier, z których nikt nie korzysta, nie sprawi, że nasze miejsce pracy będzie bardziej „agile”. Jeśli biuro ma być naszą wizytówką, ma odzwierciedlać wartości naszej marki, musimy postawić na autentyczność i wprowadzić zmiany na wielu szczeblach.
Wielu zarządców firm zadaje sobie na tym etapie – czy to się opłaca? Czy moja firma tego potrzebuje? Wszystko zależy od rodzaju działalności, wielkości przedsiębiorstwa, kultury organizacji, otoczenia biznesowego i wielu innych czynników. Forbis Group, jako firma, która powstała z połączenia kompetencji z dziedziny designu z doświadczeniem w branży usług dla biznesu, przystępując do projektu stara się wspólnie z inwestorem odpowiedzieć na to pytanie i stworzyć biuro, które będzie skutecznie realizowało przyjęte założenia biznesowe.