Porozmawiajmy o visual merchandisingu

Visual merchandising – to pojęcie staje się coraz bardziej popularne. Coraz więcej marek pragnie tworzyć w butikach własny „świat”, a my pomagamy im osiągnąć ten cel poprzez nasze realizacje. Warto więc bliżej przyjrzeć się, na czym polega, co właściwie oznacza wizualny aspekt sprzedaży oraz jak witryny naszych ulubionych butików oraz sposób ekspozycji wpływają na decyzje zakupowe.

Wbrew obiegowej opinii, to nie asortyment danego sklepu wpływa najbardziej na nasze preferencje i decyzje zakupowe, a szereg pozornie niezauważalnych elementów i szczegółów dookoła samej transakcji kupna–sprzedaży. Emocje, jakie klient odczuwa wchodząc do salonu mają duże znaczenie przy wyborze produktu czy przywiązaniu do firmy. Właśnie do tego wykorzystywany jest visual merchandising, czyli zespół działań, środków i technik związanych z aranżacją i wystrojem sklepów. Jest to jeden z elementów promocji, komunikacji z klientem, ale i kształtowania metody sprzedaży.

Po pierwsze – witryna. To ona intryguje, zaprasza i komunikuje, jakie produkty znajdują się wewnątrz. Powinna przyciągać i być spójna z tym, co marka ma do zaoferowania wewnątrz. Jak w przypadku naszej realizacji dla Armani Jeans w Plac Unii City Shopping, gdzie przeszklony front butiku wraz z charakterystycznym logo w czerwonym kolorze jest zapowiedzią podróży w świat nowoczesnej wielkomiejskiej marki.

Po drugie – odczucia. We wnętrzu najmocniej oddziałują na klienta odpowiednie metody eksponowania, komunikacja wizualna oraz szereg elementów dodatkowych wyposażenia. Jak podkreśla Anna Sulima-Gillow, architekt Forbis Group, kupujemy kierując się przede wszystkim emocjami. Wnętrze poprzez swoją aranżację zatem przekazuje nam wartości, jakie marka reprezentuje, jej filozofię i obietnicę, jaką składa klientom. Tak jest w przypadku naszego konceptu dla marki mody męskiej LANCERTO, która wprowadza konsumentów w podniebny świat marzeń. Dzięki narzuceniu motywu przewodniego – lotnictwa, zastosowaniu typowo męskich kolorów, uporządkowanej ekspozycji i doborowi detali utrzymanych w konwencji, powstała przestrzeń, w której każdy elegancki mężczyzna będzie czuł się swobodnie.

Po trzecie – detal. Wpływ na postrzeganie marki, więc też pośrednio na sprzedaż, mają materiały wykończeniowe, dekoracje stosowane na ścianach, tak zwane „lightboxy”, rozmieszczenie oświetlenia oraz meble. Ich dobór mówi o marce więcej, niż może się wydawać. Firmy „premium” wybierają materiały wysokiej jakości – naturalne forniry, elementy chromowane, skórę, lite drewno i szkło. Często stosują połysk dla podkreślenia jakości zarówno na posadzce jak i na meblach. Doskonałym przykładem takiej aranżacji są butiki POTIS&VERSO naszego autorstwa. Tam dominują klasyczne połączenia, naturalne materiały i przestrzeń.

Dzięki wykorzystaniu technik visual merchandisingu, klienci utożsamiają wystrój sklepu z takimi wartościami jak „wysoka jakość” czy „oryginalne stylizacje”, a te skojarzenia przenoszą na sprzedawane w danym sklepie towary. Visual merchandising ma więc duży wpływ na proces zachowań klientów i ich decyzji. Rozumiejąc jego istotę jesteśmy w stanie w znaczny sposób ułatwić klientowi odbiór marki, co przekłada się na wzrost sprzedaży.