Po drugiej stronie lustra

Lustro jest obowiązkowym elementem aranżacji butiku. Warto jednak podkreślić, że często występuje w nieco mniej oczywistej roli. Poza tradycyjną funkcją wyposażenia strefy przymierzalni czy działu kolorowych kosmetyków w drogerii, posiada jeszcze kilka innych atutów, kluczowych dla wystroju wnętrza.

Lustro ma to do siebie, że najczęściej patrzy się w nie, a nie na nie. Człowiek zwraca uwagę na odbicie, nie dostrzegając tych cech lustrzanej tafli, które mogą znacząco wpłynąć na kompleksowe postrzeganie wnętrza. Owszem w dużej mierze lustra w salonach sprzedaży pełnią rolę stricte funkcjonalną. Duże tafle wiszące na ścianach przymierzalni pozwalają, by klienci w komfortowych warunkach przekonali się o zakupie danych modeli odzieżowych kolekcji. Ale czy mogą przykładowo podkreślić charakter danej marki? Jak najbardziej.

Jak zaznaczyliśmy w poprzednim wpisie na bloga, przymierzalnie są ważnymi strefami butiku. Lustro to także jeden z elementów aranżacji. Ich forma może podkreślać charakter marki. W butikach sieciowych marek z segmentu economy proste lustra, bez ram i dodatkowych ozdób, odpowiednio wpisują się w oszczędność form i detali, pozytywnie odbieraną przez grupę docelową klientów. Marki segmentu premium mają w tym przypadku większe możliwości. Nowoczesne marki o wielkomiejskim charakterze mogą więc lustra wstawić w stalowe ramy, w eleganckich butikach z wysokiej klasy damską odzieżą sprawdzą się lustra w zdobionych ramach z naturalnego drewna.

Wizualne możliwości luster można wykorzystać także w otwartej przestrzeni butiku. Dzięki swoim właściwościom odpowiednio zaaranżowane lustrzane powierzchnie mogą rozjaśnić wnętrze odbijając blask zamontowanego oświetlenia. Zwierciadła, same będąc neutralne, doskonale komponują się z innymi elementami wyposażenia. Zaadaptowany przez nas butik Armani Jeans w galerii Plac Unii City Shopping to połączenie charakterystycznych barw marki – szarości z elementami klasycznej czerni i bieli. Lustra na ścianach, skórzane i błyszczące elementy oraz srebrzystoszare pufy nadają chłodnemu i urbanistycznemu wnętrzu elegancji i splendoru charakterystycznego dla marki.

Pisząc o lustrach nie można pominąć charakterystycznej ich cechy, istotnej zwłaszcza z punktu widzenia projektantów. Odpowiednia aranżacja z ich wykorzystaniem może optycznie powiększyć niewielkie butiki nadając wnętrzu głębi perspektywy i kreując wrażenie większej przestrzeni. Dobrym przykładem będzie butik włoskiej marki Furla w warszawskiej galerii Plac Unii City Shopping, zaaranżowany przez naszych architektów.Długie lustra rozmieszczone w kilku punktach butiku pełnią funkcję użytkową i dodatkowo optycznie powiększają wnętrze. Podobny zabieg zastosowany został w butiku włoskiej marki odzieżowej Marella, którego adaptację powierzono naszym architektom. W centrum salonu stanęła kolumna z lustrem zawieszonym na całej długości, co nadało relatywnie niewielkiej przestrzeni oddechu.