aranżacja przymierzalni

Osobista strefa komfortu w publicznym wnętrzu

Przymierzalnie są bardzo istotnym elementem wnętrza salonu sprzedaży. Właściwie zaaranżowana przestrzeń, sposób oświetlenia, odpowiednio dobrane kotary, lustra i wykładzina wpływają na komfort mierzenia ubrań i tym samym mogą przełożyć się na częstsze wizyty klientów w sklepie. Jak zatem powinna wyglądać przymierzalnia idealna?

Przede wszystkim strefa przymierzalni musi być łatwa do zlokalizowania we wnętrzu. Kiedy projektujemy wnętrze sklepu, wyznaczamy tzw. „ścieżkę klienta”, czyli trasę, którą się porusza, robiąc zakupy. Przymierzalnie znajdują się w głębi sklepu, ponieważ klient najpierw wybiera produkty, które mu się podobają i dopiero po wstępnej selekcji decyduje się przymierzyć niektóre z nich. Powierzchnia lokalu powinna być zagospodarowana w taki sposób, aby w sklepie zmieściła się odpowiednia liczba przymierzalni. Im ich więcej, tym mniejsze kolejki. Zbyt długie oczekiwanie zniechęca klienta, woli on zrezygnować z zakupu niż niecierpliwie czekać na swoją kolej.

W przymierzalni ważne jest wszystko – jej rozmiar, oświetlenie, faktura mebli. Klient musi mieć miejsce, aby się obrócić i dokładnie obejrzeć w lustrze, zatem kluczowym aspektem jest przestronność pomieszczenia. Jeżeli nie posiada ona drzwi, zasłony powinny być tak zaprojektowane, żeby zapewnić klientowi pełną intymność. Istotne jest również przyjazne dla stopy podłoże – miękkie i ciepłe. Często przebierając się, klient zdejmuje obuwie. Dlatego podczas projektowania butiku polskiej marki Potis&Verso, do przymierzalni wybraliśmy miękką srebrzystą wykładzinę. W przymierzalni dużą rolę odgrywa oświetlenie. Światło nie może dodawać wieku, zakłamywać kształtów i kolorów odbijających się w lustrze. Powinno być łagodne. Dobrym pomysłem jest nałożenie na świetlówki specjalnych filtrów, które sprawiają, że skóra wygląda bardziej naturalnie.

Podczas projektowania przymierzalni przykładamy dużą wagę także do koloru. Strefa ma specyficzny charakter, gdyż będąc tuż obok tętniącego życiem centrum handlowego wprowadza klientów w niemal domowy nastrój. Ma zapewniać poczucie komfortu i intymności. Wykorzystanie barw ziemi, ciepłych odcieni może wzmocnić efekt. W przymierzalniach Potis&Verso wykorzystaliśmy tkaniny w odcieniach kawy z mlekiem, które nadały wnętrzu przyjazny klimat.

Od pewnego czasu coraz powszechniejsze stają się wirtualne przymierzalnie. Jednak nic nie wskazuje na to, że wyprą one te rzeczywiste. Przymierzanie ubrań jest jednym z elementów całego rytuału zakupów a odpowiednio zaprojektowana strefa przymierzalni jeszcze bardziej zachęca do korzystania z tej możliwości.